سینی کابل چیست؟ سینی کابل یا cable tray (پی وی سی یا فلزی گالوانیزه) در تأسیسات الکتریکی کاربرد دارد. از این ابزار در جهت زیبایی و مرتب بودن کابل کشی‌های بسیار زیاد و هچنین جهت نصب انواع مهتابی در زیر آن‌ها در ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

کابل‌ها باید در تمام طول مسیر از درون سینی کابل عبور کنند؛ که این شامل حرکت‌های عمودی نیز می‌شود. نوع جدید این سینی‌ها سینی‌های پی وی سی می‌باشد. که به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص مناسب برای استفاده در سیستم های تأسیسات برق می‌باشد. تنوع در قطعات و اتصالات که هر نوع شکل‌دهی را به راحتی امکان‌پذیر می‌سازد.

سینی کابل برق چیست

انواع سینی کابل

اگر در حال تکمیل یک پروژه مهندسی ساختمانی هستید و قرار است از سیستم سینی کابل بهره ببرید، ممکن است در مورد اینکه چه نوع سینی کابلی و یا با چه نوع جنسی نیاز دارید، فکر کرده باشید.

سینی های کابل انواع مختلفی دارند و با متریال متفاوتی ساخته می شوند پس هنگام خرید گزینه های زیادی پیش رو دارید. خب جای هیچ نگرانی نیست! چون در این پست قرار است در مورد سینی برق، انواع آن از نظر کاربرد و متریال صحبت شود. امیدواریم با مطالعه این محتوا بتوانید سینی برق مورد نیاز برای پروژه خود را خرید کنید.

انواع سینی کابل از نظر کاربرد آن‌ها

انواع سینی ها از نظر کاربردی عبارتند از:

  • سینی کابل مشبک

سینی کابل مشبک یا پانچ‌شده دارای سوراخ‌ هایی در کف سینی است که به انتقال هوا و یا تخلیه آب احتمالی کمک می‌کند و از اجتماع گرد و خاک در آن تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. مزیت این تجهیز نسبت به بقیه مدل‌ها این است که کابل‌ها می‌توانند در صورت نیاز از سوراخ‌ های مختلف سینی خارج شوند و به سایر قسمت‌های شبکه سیم‌کشی متصل شوند.

سینی مشبک از انواع سینی کابل

سینی کابل مشبک تولید شده در کارگاه کرمان نیرو

  • سینی نردبانی

این مدل سینی برای سیم‌کشی در حالت‌های عمودی استفاده می‌شود. با نام نردبان کابل هم شناخته میشوند. کابل ها توسط لنگرهایی که در داخل این سینی نردبانی کار گذاشته شده اند، ثابت نگه می‌شوند.

از مزایای استفاده از سینی‌های نردبانی می‌توان به عبور جریان هوا، نداشتن رطوبت و امکان ورود و خروج کابل‌ها از دو طرف سینی اشاره کرد.

سینی نردبانی

سینی نردبانی از انواع سینی‌های تولید شده در کرمان نیرو

  • سینی‌های سبدی

همانطور که از نامش پیداست، ساختار آن شبیه یک سبد بزرگ است که درون آن پر از سیم و کابل است. این سینی برق قابلیت نصب در هر مکان همانند روی سقف، دیوار، کف و … را دارد. هوا به راحتی به درون این سینی در رفت و آمد است.

بنابراین تهویه مناسبی دارد و موجب خنک نگه داشتن سیمها می شود که در نتیجه مانع از ایجاد اختلالات گرمایی و خطرات احتمالی می شود. اغلب سینی های سبدی جنس فلزی با پوشش های عایقی متفاوتی دارند.

سینی برق سبدی

نمونه سینی کابل سبدی

  • سینی کابل گالوانیزه فابریک

در صنعت برق برای حفاظت از کابل‌ها و عبور آن، از نگهدارنده کابل که سینی کابل به انگلیسی cable tray نامیده می‌شود. استفاده می‌کنند که عموماً برای ساخت آن از ورق گالوانیزه یا جی آر پی یا استیل استفاده می‌کنند. سینی هایی که در سوله‌ها و پارکینگ‌ها و مکان‌های مسقف استفاده می‌شوند از جنس گالوانیزه فابریک هستند.

  • سینی کابل رنگی پودری استاتیک

از ویژگی‌های منحصر به فرد پوشش با غلظت بالا-داشتن مقاومت در مقابل رطوبت حرارت و اشعه uvخورشید می‌باشد.

  • سینی گالوانیزه آبکاری گرم

سینی‌های گالوانیزه با آبکاری گرم می‌باشد که ضد زنگ بوده و مناسب محیط‌های مرطوب و اسیدی می‌باشد.

سینی کابل چیست

انواع سینی برق از نظر جنس و متریال

برای تولید این تجهیز از متریال های زیر بهره میبرند:

  • فولاد Steel

سینی های کابل فولادی، از مقاومت مکانیکی بالا و هزینه کم برخوردارند. از معایب آنها میتوان به هدایت الکتریکی پایین، بالا بودن وزنشان و مقاومت نسبی پایین در برابر خوردگی اشاره کرد. میزان خوردگی آنها به عواملی از جمله پوشش، حفاظت و محیط در نظر گرفته شده و فرمولاسیون فولاد سینی بستگی دارد.

چرا که ورق فولادی خود به تنهایی در برابر رطوبت مقاومت پایینی دارد و به سرعت زنگ می زند لذا به همین دلیل در اکثر موارد برخی شرکت های تولیدکننده برای بالابردن مقاومت سینی برق از پوشش هایی نظیر فلز روی، رنگ های خاص و اپوکسی و گالوانیزه گرم استفاده می کنند.

  • استیل فولاد ضد زنگ Stainless Steel

ترکیبات این نوع فلز باعث ایجاد استحکام بالا و مقاومت این تجهیز در برابر خوردگی می شود. در کل فولاد ضد زنگ مقاوم در برابر رنگدانه ها، مواد شیمیایی آلی و غیرآلی در دمای بالا، مقاومت بالا در برابر رطوبت و خمش نیز هستند.

  • آلومینیوم

سینیهای کابل ساخته شده از جنس آلومینیوم، به دلیل داشتن استقامت بالا نسبت به وزن خود، از بهترین مقاومت در برابر محیط هایی با درصد خوردگی بالا برخوردارند و به دلیل سبک بودن شان در ساختار آن استفاده می شوند.

  • پی وی سی

کانال های PVC محفظه هایی از جنس پلی وینیل کلراید هستند. معمولاً دارای سطح مقطع مستطیلی با یک طرف قابل جابجایی در بالا و شکاف هایی در طرفین هستند که برای محافظت، پوشاندن و سازماندهی سیم‌ها و کابل‌ها در کنترل پنل‌ها، تابلوهای توزیع، رک های شبکه و غیره استفاده می گردد.

کاربرد PVC در سیم کشی پنل مزایایی از جمله فراهم کردن عایق الکتریکی کامل، سیم کشی سیستماتیک و ظاهری خوب و امکان ردیابی و اصلاح سریعتر خطا را دارد.

سینی برق اجرا شده

کاربرد سینی های کابل

cable tray جهت محافظت از سیم ها و کابل های به‌کاربرده شده در ساختمان استفاده می‌شود. به کمک آن کابل‌ها از وجود شدت جریان بالا و حرارت بالا حفظ می‌گردند. همچنین برای سازماندهی کردن و مرتب کردن سیم ها و کابل ها به کار می آید، تا ظاهر زیبایی در کابل کشی داشته باشد.

به طور کلی می‌توان گفت که کاربرد سینی کابل شامل سیم کشی در خطوط برق با ولتاژ بالا و مراکز حساس، سازماندهی کابل‌های فیبر نوری، کابل کشی های ارتباطی، کابل شبکه و کابل مخابراتی است.

مزایای سینی های کابل

  • غیرقابل اشتعال بودن قطعات
  • ساخت و تولید مطابق با استانداردهای بین‌المللی و استاندارد اروپا
  • سینی و نردبان‌های کابل با ورق استیل مقاوم در برابر بخارهای اسیدی و سایر مواد شیمیایی
  • دارای لبه‌های صاف و عدم صدمه به کابل می‌شود.
  • مقاوم در برابر ضربه
  • ایده‌آل برای مناطق آب و هوایی مرطوب
  • دارای عمر بسیار بالا
  • سایزهای متنوع
  • تحمل وزن بالا
سینی کابل به کار رفته در یک فروشگاه

سینی کابل به کار رفته در یک فروشگاه

ابعاد و سایز سینی نگهدارنده کابل

سینی های کابل در اندازه های استاندارد و متنوع و همچنین ضخامت های مختلف، تولید و روانه بازار می‌شود. معمولا این تجهیز به صورت استاندارد در اندازه‌های 100، 150، 200، 250، 300، 400، 500 تا 800 میلی متر ساخته شده است.

ضخامت این سینی های کابل نیز با عرض های 150 الی 450 میلیمتر بوده و با ورق های 1.25 الی 1.5 تولید می‌شوند. سینی هایی که شامل عرض های 500 الی 600 میلی متر است؛ با ورق های یک 1/5 تا 2 میلیمتری ارائه می شوند.

تجهیزات جانبی سینی های کابل

  • زانوی سینی کابل

به کمک زانویی سینی کابل، تنظیم جهت و ارتفاع در مسیر کابل کشی فراهم است. یکی از مهم ترین نوع زانویی سینی کابل  زانو اتصال دهنده سینی در خم‌های مناسب زاویه است. که در زمان سینی کشی از زاویه 120- درجه تا 120+ درجه قابل تغییر است.

  • درب سینی کابل

با استفاده از درب سینی کابل محافظت از سیم ها و کابل ها انجام می‌شود؛ به خصوص در محیط های روباز که از گرد و خاک، رطوبت و هر نوع خطرات دیگر جلوگیری می‌کند. به طور کلی درپوش سینی کابل باعث طول عمر بیشتر کابل ها می‌شود.

  • نردبان کابل

معمولا از نردبان های کابل برای حمایت از کابل هایی با حجم بالا یا وزن سنگین ترجیح داده می‌شوند. به خصوص اگر دهانه های طولانی بین تکیه گاه ها وجود داشته باشد. برای خرید نردبان کابل با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب، به کرمان نیرو واقع در لاله زار تهران مراجعه کنید.

  • ساپورت سقفی سینی برق

به کمک ساپورت های سینی، نصب آن بر روی دیوار به راحتی انجام پذیر است. جنس این نوع پایه سینی کابل فولادی بوده و می‌تواند وزن بالای کابل ها را تحمل کند.

راهنمای خرید سینی نگهدارنده کابل

مطمئنا دانستن اینکه چه نوع سینی گالوانیزه، اتصالات و یا از چه نوع جنسی برای پروژه خود نیاز دارید، بسیار مهم است زیرا میتواند به شما در تکمیل کردن هر چه بهتر پروژه کمک کند.

بنابراین اگر به دنبال سازنده و فروشنده ای متخصص در این زمینه هستید، میتوانید سیستم کابل کشی خود را با کیفیت استثنایی از کرمان نیرو بخواهید. ما علاوه بر تولید با کیفیت و قوی، متخصصین و مشاوران حرفه ای برای کمک به شما در تکمیل پروژه یتان نیز داریم. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و سینی برق مناسب برای پروژه خود را خریداری کنید.