یکی از متداول ترین و پرکاربردترین تجهیزات مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی و برق کشی لوله ی برق می‌باشد. مسلما این وسیله نیز در انواع مختلف و با کارکردهای مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود. که در سه نوع فلزی و فولادی و غیر فولادی (پلاستیک و پی وی سی و…) مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با لوله فولادی برق و کاربرد آن آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

لوله فولادی برق گالوانیزه

لوله ی فولادی برق چیست و انواع آن؟

لوله ی فولادی برق در ابتدا از ورق روغنی ساخته می‌شود و در صورت در خواست مشتریان آن هم جهت حفاظت در برابر زنگ زدگی و خورندگی به سه روش پوشش محافظ از جنس فلز روی که بر سطح آن قرار می‌گیرد و به اصطلاح به آن لوله گالوانیزه می‌گویند تولید می‌شود.

میزان اندازه و طول این لوله ها بین سه تا شش متر متفاوت می‌باشد، که امکان استفاده از این متریال به صورت روکار و توکار است. و به طور معمول برای فضاهای خشک از لوله ی خشک و برای مناطق مرطوب از نوع گالوانیزه استفاده می‌گردد.

انواع لوله فولادی

لوله های فولادی به طور معمول در انواع لوله فولادی برق رنگی (که معمولا رنگ مشکی و یا در صورت در خواست خریداران در رنگهای مورد نظر تولید می‌شود)، لوله ی فولادی گالوانیزه ی گرم، لوله ی فولادی گالوانیزه ی سرد و لوله ی فولادی گالوانیزه ی فابریک تولید می‌شود. و هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند که به شرح زیر است:

لوله ی فولادی برق رنگی-مشکی:

این لوله را می‌توان برای فضاهای داخلی بناها و در بتن مورد استفاده قرار داد. کاربرد این قبیل لوله ی فولادی برق در ارتباط مستقیم با زمین و یا در جاهایی است که در برابر نفوذ عوامل زنگ زدگی و خوردگی شدید مجاز نخواهد بود. از این لوله برای نقاطی استفاده می‌شود که در معرض عموم بوده و در پشت دیوار و یا سقف کاذب پوشش داده نمی‌شود.

لوله فولادی برق مشکی چیست

لوله های فولادی گالوانیزه گرم:

این مدل لوله برق از آبکاری عمقی گرم برای تولیدش استفاده شده است و بیشتر برای مناطق دارای رطوبت و محیط های بیرونی که احتمال ریزش باران روی آن ها است مورد استفاده قرار می‌گیرند تا در برابر عوامل محیطی و زنگ زدگی مقاومت داشته باشند.

کاربرد لوله فولادی برق گالوانیزه گرم

لوله ی فولادی گالوانیزه ی ضد انفجار (لوله فولادی بدون درز)

این لوله و بست چنگالی بیشتر برای مناطق گازی و پالایشگاهها مورد استفاده قرار می‌گیرد به دلیل نداشتن درز و عایق بودن در برابر نفوذ گاز به داخل لوله برق. در کل می‌توان گفت لوله برق گالوانیزه در هر مدلی محصولی است که در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است، به این دلیل که قسمت داخلی و بیرونی آن با ماده ای همانند روی و یا کادمیم پوشیده شده است.

لوله فولادی برق گالوانیزه ضد انفجار

از لوله ی برق فولادی چگونه استفاده می‌کنند؟

برای اینکه بتوان از این متریال برای فضاهای مختلف مطابق با نقشه ی تهیه شده برای لوله گذاری استفاده نمود، باید آن را برش دهیم که برای برش معمولا به وسیله ی یک مداد محل مربوطه را علامت گذاری نموده و پس از محکم سازی توسط گیرهی مخصوص، با استفاده از ابزاری به نام کمان اره و یا لوله بّر، لوله را برش می‌دهیم.

در مرحله ی بعدی لبه های لوله توسط سوهان مخصوص تراشیده می‌شود تا صاف و صیقلی گردد. که در چنین شرایطی می توان به راحتی از لوله ی برق فولادی برای لوله کشی برق ساختمان استفاده نمود و به وسیله ی برش های اصولی و درست، آن ها را در اندازه و ابعاد دلخواه در آوریم.

کاربرد و انواع لوله فولادی برق

متعلقات لوله ی فولادی برق چیست:

سه راهی ساده لوله ی فولادی برق، سه راهی درب دار براس بوشن، کاندولت در پوش پلاستیکی و آلومینیومی، بست انتهایی،انواع بوشن، زانویی ساده، زانویی دور دار، زانویی درب دار، سرلوله ی پلاستیکی و تبدیل لوله ی برق فولادی.

ابزارهای قابل استفاده در لوله گذاری برق عبارتند از:

گیره ی لوله:

از این ابزار برای عملیاتی مثل برش، سوهان کاری و حدیده کاری و برقو زنی استفاده می‌شود. به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب از گیره ی مخصوص استفاده می‌گردد و لوله در میان آن محکم و ثابت می شود.

آچار لوله:

این ابزار در انواع مختلفی چون کلاغی، 90، S، 45 درجه موجود است و برای باز و بسته کردن لوله برق فولادی و مهره ها از آن استفاده می‌شود.

بِّرقو:

ابزاری پرکاربرد در لوله کشی برق ساختمان می‌باشد که برای پرداخت کاری، ایجاد سوراخ های دقیق با قطر استاندارد استفاده می‌شود. برای استفاده از این وسیله نیاز به دانش قبلی می‌باشد و در انواع گوناگون ماشینی و دستی بسته به نوع و نیاز پروژه از آن می‌توان استفاده نمود.

لوله فولادی برق چیست

نکته:

ابزارهایی که نام برده شد مانند جعبه تقسیم از متدوال ترین ابزار قابل استفاده در لوله گذاری برق جهت فراهم سازی بیشترین میزان کیفیت و اتمام عملیات لوله کشی در مناسبترین زمان و با کمترین میزان خرابی می‌باشند.

چگونه از لوله برق فولادی در مسافت های طولانی استفاده می‌شود؟

وقتی که قرار است از این محصول کاربردی برای اجرای لوله کشی در مسافت های طولانی استفاده گردد، با توجه به محدودیت طول این متریال لازم است که تعدادی از آن به یکدیگر متصل شوند. قبل از اتصال لوله برق فولادی باید نسبت به اینکه سر لوله ها فاقد برجستگی و پلیسه باشند، دقت شود زیرا در این صورت به سوهان کشی نیاز خواهند داشت.

لوله فولادی برق چه کاربردی دارد

عملیات رزوه کردن، برای انجام این عملیات در قسمت های لازم از زانو برق های مخصوص استفاده می‌گردد و مطابق با روش مخصوصی که تمامیافراد فعال در این زمینه نسبت به آن تسلط دارند، قابل اجرا می‌باشد. عملیات رزوه کردن نیز با به کار گیری دستگاهی به نام حدیده صورت می‌گیرد که این مرحله حدیده کاری نام دارد.