آشنایی با جعبه تقسیم برق

قبل از اینکه کاربرد اصلی جعبه تقسیم را بازگو کنیم بهتر است به طور مختصر درباره ی جعبه تقسیم اطلاعاتی داشته باشید. همان ‌گونه که از نام آن پیداست جعبه ‌تقسیم، محلی برای ایجاد انشعاب‌ های الکتریکی در هر سیستم برقی است. بیشترین کاربرد آن نیز، که عموم افراد برقی با آن آشنا هستند در تأسیسات الکتریکی و یا به زبان ساده در برق ‌کشی ساختمانی یا صنعتی است. امروزه جعبه ‌تقسیم یا جعبه برق که به آن باکس پلاستیکی نیز گفته می ‌شود در انواع مختلفی تولید می ‌شود و علاوه بر کاربردهای آن در تأسیسات الکتریکی در صنایع مختلف نیز استفاده می ‌شود. در ادامه این مقاله به بررسی کاربرد اصلی آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید…

قوطی تقسیم برق

کاربرد اصلی جعبه تقسیم برق

علت نام ‌گذاری جعبه‌ تقسیم به کاربرد اولیه آن برمی ‌گردد، بدین معنی که در ابتدا از جعبه ‌تقسیم در برق‌ کشی ساختمان برای مخفی کردن اتصالات و ایجاد انشعاب استفاده می ‌شد. و امروز با وجود اینکه کاربرد آن بسیار تغییر کرده است، اما همچنان با نام اولیه خود شناخته می ‌شود. در هر سیستم برقی و صنعتی بین قسمت‌ های مختلف اتصالات الکتریکی وجود دارد این اتصالات ممکن است از طریق ترمینال و یا به ‌صورت مستقیم سر به ‌سر باشد. شرایط مختلف محیطی نظیر گرد وغبار، حرارت بالا و رطوبت شدید بر این اتصالات تاثیر گذار است. جهت افزایش ایمنی و جلوگیری از اتصالی بایستی این اتصالات درون محفظه ی بسته ‌ای قرار گیرد. که بهترین راه حل مناسب استفاده از جعبه ‌تقسیم میباشد.

جعبه تقسیم برق

بنابراین کاربرد اصلی جعبه تقسیم که یکی از اجزای مهم سیستم برق کشی ساختمان ‌ها است، برای تقسیم و انشعاب گرفتن سیم های برقی است. همچنین هدف از به کار بردن جعبه تقسیم برق ایجاد یک محیط امن برای هادی ها یا سیم و کابل برق هایی است که در طول ساختمان نیاز به تعویض مسیر و تجمع و انشعاب به نقاط دیگر را دارند. جعبه تقسیم بر دو نوع است. جعبه تقسیم روکار و جعبه تقسیم توکار که معمولاً جعبه تقسیم روکار از جنس آلومینیوم یا چدن است که در داخل آن چهار استوانه شیاردار قرار دارد.

سیم ‌ها داخل شیار قرار می ‌گیرند و به وسیله پیچی که روی آن‌ ها قرار گرفته محکم می ‌شوند. پس از اتصال و انجام کار در جعبه تقسیم را می ‌بندند. جعبه تقسیم روی سطح کار (دیوار – تخته) نصب می ‌شود. جعبه تقسیم توکار از جنس فلزی یا پلاستیکی ساخته می ‌شود. داخل قوطی فلزی را به وسیله مقوا عایق ‌بندی می‌ کنند و در داخل کار قرار می ‌دهند. همچنین جعبه تقسیم می ‌تواند از جنس ‌های فلز، پلاستیک، آلومینیوم، گالوانیزه مانند سینی کابل گالوانیزه و استیل باشد.

قیمت جعبه تقسیم فلزی برق

نکات ایمنی برای نصب جعبه تقسیم

جعبه تقسیم ها بیشتر در گوشه دیوارها و با فاصله ۲۵ تا ۴۰ سانتی متر از سقف باید نصب شوند. بهتر است درب جعبه تقسیم در دسترس باشد و هیچ گونه سیم برقی از آن بیرون نیامده باشد. نباید هیچ کدام از سیم های برق درون جعبه لخت باشند. زیرا ممکن است دچار برق گرفتگی شوید.

قیمت قوطی کلید و پریز گالوانیزه

 

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.