سیستم سینی کابل به گونه ای طراحی می‌شود که به راحتی و مهندسی نصب شوند تا محیط کاری امن و مطمئنی را برای کارگران در هر برنامه ای فراهم کنند. ما در کرمان نیرو بهترین راهنما نصب سینی کابل و نحوه کابل کشی روی سینی را برای شما شرح داده ایم.

 

 مراحل نصب سینی کابل در محل

  1.  در ابتدای کار باید نقشه تایید شده ای داشته باشیم که در آن مسیر سینی کابل، ابعاد آن، ارتفاع نصب، سیستم پشتیبانی، تعداد لایه های این سینی ها و نوع سیستمی که در این سینی ها قرار است به کار برده شود، نشان داده شود.
  2.  تمام سینی های کابل و لوازم جانبی در محل باید مطابق با روش پروژه برای کنترل مواد بازرسی و نگهداری دریافت شوند.
  3. معمولا نصب سینی کابل به صورت صاف در ساختمان ها یا سازه های عامل صورت می‌گیرد. سینی ها باید تا حد امکان از زیر کف و راهروها عبور کند. فقط در موارد خاص که سینی کابل به صورت عمودی یا روی لبه نصب می‌شود. در سینی های کابل عمودی و روی سینی های کابل افقی لبه ای، هر کابل باید با نوارهای فولادی ضد زنگ به عرض 20 میلی متر (دو عدد در هر متر) ثابت شود. در سینی های کابل افقی، کابل های تخت گذاشته شده به صورت گروهی ثابت می‌شوند (یک بست برای هر دو یا سه متر). در قفسه های لوله، باید در بالاترین سطوح اجرای سینی کابل انجام شود.
  4. سینی های کابل باید بر روی اشکال استاندارد فولادی، جوش داده شده به سازه های فولادی یا بر روی سازه های بتنی با رولپلاک های خود حفاری ثابت شوند. فاصله بین نقاط ثابت و فاصله تکیه گاه سینی کابل باید حداکثر سه متر برای سینی نردبانی و حداکثر دو متر برای سینی سوراخ دار باشد تا از فشار بر سینی کابل جلوگیری شود.
  5. نصب سینی کابل باید برای حمل بار 100 کیلوگرم بر متر طراحی شود. تمام سینی های کابل باید سوراخ دار باشند یا به وسیله نردبان کابل بتوان از جمع شدن آب جلوگیری شود و کابل ها بسته شوند.
  6. سینی های کابل باید دارای روکش هایی باشند که خطر آسیب مکانیکی زیاد در طول دوره های عملیاتی معمولی یا نگهداری وجود دارد. ساخت روکش باید مانند خود سینی های کابل باشد و باید روی سینی های کابل با گیره های مناسب توصیه شده توسط سازنده/ فروشنده سینی کابل ثابت شود و مطابق با مشخصات مورد نیاز پروژه باشد.
  7.  تعداد کابل های تک یا چند هادی با ولتاژ 11 کیلو ولت، 6.6 کیلو ولت، 1 کیلو ولت یا کمتر در سینی کابل باید 20 درصد فضای اضافی برای گسترش آینده داشته باشد.
  8. قفسه/ سینی جداگانه باید برای سیستم های الکتریکی زیر نصب شود که به طور کلی از بالا به پایین مرتب شده اند:
  •  کابل های HV و MV
  • کابل های برق، روشنایی و کنترل LV برای کابل های غیر ابزاری
  • کابل های ابزار (کابل های الکترونیک و سیگنال)
  • کابل های مخابراتی

نحوه نصب سینی کابل زیر سقف

در این روش سینی برق با استفاده از ساپورت سقفی به سقف متصل می‌گردد. این ساپورت‌ها به دو دسته قابل تنظیم و غیر قابل تنظیم تقسیم می‌شود. در صورتی که سینی کابل ها به سقف نزدیک باشد این امر ضروری است.

نحوه اتصال و نصب سینی کابل روی دیوار

در این روش سینی ها با استفاده از ساپورت دیواری به دیوار متصل و نصب می‌گردد. ساپورت های دیواری در انواع مختلف U شکل، T شکل و… ساخته می‌شوند. در صورتی که سینی کابل ها به دیوار نزدیک باشد از این تجهیز استفاده می‌شود.

نحوه اتصال و نصب سینی کابل به زمین

در این روش سینی ها با استفاده از پایه سینی کابل زمینی در زمین نصب می‌شود. برای خرید انواع پایه های سینی کابل در اندازه مختلف به کارگاه کرمان نیرو مراجعه فرمایید. برای استفاده بهتر از سینی برق در زمین این پایه و ساپورت کاربرد ویژه ای دارند.

نکات مهمی که هنگام نصب سینی کابل باید رعایت گردد:

  • سیستم سینی کابل باید مطابق با مشخصات پروژه، دستورالعمل سازنده و براساس استناندارد نصب سینی کابل شود.
  • محل نصب سینی کابل را طبق نقشه های صادر شده برای ساخت و ساز (IFC) تعیین کنید.
  • ابزار و مواد مورد نیاز برای نصب سینی کابل را آماده کنید. ابزارها را از نظر شرایط کاری مناسب بررسی کنید.
  • برای پایداری سینی کابل، تکیه گاه های سینی کابل را نصب کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای سینی کابل فراهم و نگهداری می‌شود تا امکان دسترسی کافی برای نصب و نگهداری کابل فراهم شود.
  • اطمینان حاصل کنید که سینی های کابل برای نصب در معرض دید و در دسترس قرار دارند.
  • بخش های سینی کابل، اتصالات و راه های اتصال متصل باید با استفاده از کانکتورهای مکانیکی پیچ و مهره ای یا پرش های باندینگ متصل شوند.

در نهایت

مایل بودید این راهنما را مطالعه کنید و اگر شما نیز تجربه ای در مورد سینی کابل و نصب آن دارید، با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.