در اجرای مسیرهای کابل کشی برق در پروژه‌های ساختمانی، اجرایی و مراکز مختلف و همچنین در مناطق مختلف خشک و مرطوب و انواع محیط‌های فضای باز و فضای داخلی، محیط‌هایی با مواد خورنده و پرخطر و همچنین محیط‌هایی با لرزش و نویز زیاد، کابل‌های مخصوصی طراحی شده‌اند که استفاده از هر کدام از کابل‌های طراحی شده در سیستم توزیع مستلزم سیستم زیر ساخت مناسب کابل کشی است.

هدف از سیستم سینی کابل، پشتیبانی، مسیریابی و محافظت از کابل به عنوان بخشی از سیستم مدیریت کابل است. حال مولفه دیگر سیستم مدیریتی سینی کابل اسفاده از نوع کابل می‌باشد. که در اینجا قرار است به معرفی کابل‌هایی که برای مدیریت سیستم آن استفاده می‌شود و در واقع کاربرد سینی کابل در کابل کشی بپردازیم.

کاربرد سینی کابل در انواع کابل کشی

به طور کلی کابل‌های سینی کابل برق گالوانیزه محصولاتی با کیفیت هستند. بطوریکه برای مقاومت در برابر سختی‌های محیط‌های شدید مورد آزمایش قرار می‌گیرند. این نوع کابل‌ها را میتوان در فضای باز، سرپوشیده، مناطق خورنده، مکان‌های خطرناک یا مناطق با صدای زیاد الکتریکی تقسیم بندی کرد. در زیر به بیشترین کابل‌هایی که در سینی کابل مورد استفاده قرار میگیرند اشاره نموده ایم:

  • کابل سینی از نوع TC.
  • کابل سینی کابل با قدرت محدود از نوع PLTC.
  • کابل با روکش فلزی از نوع MC.
  • کابل با عایق معدنی از نوع MI.
  • کابل فیبرنوری از دو نوع OFN و OPC.
  • کابل چند منظوره و ارتباطی از نوع‌های MPP ,MPR ,MPG ,MP ,CMP ,CMR ,CMG ,CM ,CMX.
  • کابل‌های هشدار حریق از نوع NPLF,NPLR.
  • کابل سینی کابل از نوع TC

کابل نیرو از نوع TC یک مجموعه کارخانه ای از دو یا چند هادی عایق بندی شده است که اخیرا در همه صنایع بسیار استفاده میشود، چرا که نصبی بسیار سریع و مقاومت بالایی دارد. مقدار قدرت ولتاژ مجاز آن 600 ولت است و به راحتی میتوان از این نوع کابل در مدارهای قدرت صنعتی، در جایی که کابل‌های مقاوم در برابر شعله مورد نظر هستند؛ استفاده نمود.

علاوه بر سیستم انتقال توسط سینی کابل و زانو سینی کابل در هرگونه سیستم انتقال دیگری هم از آن میتوان استفاده کرد. از دلایل پرکاربردی این نوع کابل میتوان به این موضوع اشاره کرد که اگر فاصله بین سینی برق تا مصرف کننده بیشتر از 15 متر نباشد میتوان به راحتی در فضای باز و با بست کار انتقال را انجام داد

کاربرد سینی کابل در کابل کشی از نوع tc

  • کابل سینی کابل با قدرت محدود از نوع PLTC

کابل از نوع PLTC از نوع کابل‌های سیگنال ضعیف (کابل کنترل) است که قدرت ولتاژ مجاز آن 300 ولت است و هنگام استفاده از این نوع کابل باید استاندارد منبع تغذیه حتما رعایت شود.

نقش سینی کابل در کابل کشی و کابل مخصوص سینی کابل گالوانیزه

  • ITC کابل سینی

نوع ITC کابل سینی، این نوع کابل‌ها، از نوع کابل‌های ابزار دقیق هستند و در سازه‌های محافظ یا محافظت نشده متشکل از چندین هادی منفرد تک، جفت پیچ خورده بدون محافظ یا محافظ، با یا بدون زره فلزی در دسترس هستند. آنها دارای درجه ای از عایق 300 ولت هستند و در اندازه‌های 22 AWG تا 12 AWG در دسترس هستند.

کابل مخصوص سینی کابل گالوانیزه سرد

  • کابل با روکش فلزی از نوع MC سینی کابل

کابلهای پوششی MC، کابلهای فلزی Clad مجموعه ای از یک یا چند رسانای مدار عایق با یا بدون اعضای فیبر نوری محصور در زره نوار فلزی به هم پیوسته، یا یک غلاف صاف موجدار هستند. از نظر ظاهری کابلهای MC بسیار شبیه کابلهای زره ​​پوش کابلهای نوع AC هستند. و مهم است که این دو را از هم جدا کنیم زیرا نباید اشتباه گرفته شوند.

کابل‌های نوع MC حاوی یک رسانای زمین (ارت) هستند در حالی که کابل‌های نوع AC دارای نوار اتصال داخلی در تماس با زره هستند. از همه مهمتر کابل‌های MC نوع برای استفاده در فضای باز مناسب هستند در حالی که کابل‌های نوع AC برای استفاده در فضای باز (مکان‌های مرطوب یا مرطوب) مجاز نیستند.

کابل‌های نوع MC به طور گسترده ای در 600 ولت و ولتاژ MV، برنامه‌های روشنایی و کنترل استفاده می‌شوند. آنها مجاز به استفاده در خدمات، فیدرها و مدارهای شاخه ای برای مدارهای برق، روشنایی، کنترل و سیگنالینگ مطابق با ماده 330 و 725 NEC هستند.

کابل‌های نوع MC ممکن است در داخل یا خارج از منزل، در مکان‌های مرطوب یا خشک، در مکان‌های خطرناک (کلاس I، بخش I)، در سینی برق، به عنوان کابل هوایی روی یک پیام رسان، در هر جاده آزمایشی مصوب، دفن مستقیم (در صورت شناسایی) نصب شوند یا محصور شده در بتن (در صورت شناسایی). کابل‌های MC مجاز به نصب نیستند که در معرض آسیب جسمی قرار بگیرند. کابل‌های MC باید در فواصل بیش از شش فوت پشتیبانی و ایمن شوند.

کابل سینی کابل

  • عایقهای فلزی نوع MI، کابل های MI

عایق‌های فلزی نوع MI، کابل‌های MI مونتاژ کارخانه یک یا چند هادی عایق بندی شده با عایق نسوز بسیار فشرده، به طور معمول اکسید منیزیم است و در یک مایع و گاز مفتول محکم یا محصور شده است. غلاف فولادی آلیاژی. همچنین برای محافظت در برابر خوردگی اضافی می‌توان از آنها یک ژاکت پلاستیکی کلی تهیه کرد.

در اواخر سال 1920 توسط نیروی دریایی فرانسه برای سیستم‌های سیم کشی برقی زیر آب ساخته شد، کابل MI زمانی که درست نصب شود، معمولاً امن‌ترین سیستم سیم کشی برق موجود است. از آنجا که کابل‌های MI از مواد آلی به عنوان عایق (به جز در انتها) استفاده نمی‌کنند، نسبت به کابل‌های عایق پلاستیکی در برابر آتش سوزی مقاوم تر هستند.

کابل‌های MI در برنامه‌های درجه حرارت بسیار بالا و یا کاربردهای مهم محافظت در برابر آتش مانند مدارهای زنگ دار، پمپ‌های آتش نشانی و سیستم‌های کنترل دود استفاده می‌شوند.

کابل مخصوص سینی کابل گالوانیزه گرم

کابل های فیبر نوری (OF)

کابل‌های فیبر نوری (OF) به عنوان رسانا یا غیررسانا رتبه بندی می‌شوند. اگر بخواهیم از کابل‌های فیبر نوری بگوییم این نکته که هر نوع کابل نوری قابلیت استفاده در هر نوعی از سینی کابل و قیمت بست چنگالی را دارد خیلی حائز اهمیت است. و فقط و فقط باید استانداردهای کلی آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد و در صورتیکه در مسیر انتقال، در معرض نور خورشید هستند باید قواعد مقاومت در برابر آن خصوصا UV مورد توجه باشد.

کابل کشی سیم برق و دلایل استفاده از سینی کابل در کابل فیبر نوری

مطالعه مقاله دیوایدر سینی کابل چیست ؟ از سایت کرمان نیرو

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.