آشنایی با بست چنگالی و کارایی آن در صنعت

استفاده از بست برای محکم کردن کابل و لوله های ساختمانی، بسیار اهمیت دارد. یک مدل از این بست ها، بست چنگالی استکه در مکان های مختلفی از آن استفاده می شود. با استفاده از این بست ها می توانید لوله و کابل را در داخل بست محکم  متصلنمایید.بست چنگالی یکی از انواع ساختارهای رایج در تولید بست ‌های نگهدارنده کابل ‌ها و لوله ‌ها می‌ باشد. بست‌ ها به طور کلی بااهداف متعددی همچون نگهداری، دسته ‌بندی، حفاظت، و هدایت سیم ‌ها و کابل ‌های برقی در ساختمان به کار می ‌روند.این قطعه موظف است یک یا چند لوله را بر روی دیوار یا سقف نگه دارد.

در واقع نوعی ساپورت برای لوله های فولادی برقمی باشد.به منظور برآورده ساختن نیازهای مختلف کاربران، بست‌ های نگهدارنده در انواع طرح ‌ها و رنگ‌ ها و با مصالح متعددیتولید می ‌شوند. به دلیل نقش پررنگ اتصالات و نگهدارنده ‌های مطمئن در تأمین ایمنی تأسیسات برقی داشتن، انتخاب صحیحاین عناصر در تأسیسات یک ساختمان از اهمیت زیادی برخوردارند.از انواع بست چنگالی میتوان به بست چنگالی عایق دار اشاره نمود که از قسمت بالای بست توسط پیچ لوله را داخل ریل محکممی کند اما بست چنگکی یا دو تیکه که نوع دیگری از این نوع نگه دارنده است از قسمت کناره بست توسط بست، لوله موردنظر را محکم می کند.

ویژگیهای بست چنگالی

بست چنگالی بصورت گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد تولید می گردد. با زبانه قابل تنظیم بصورت مولتی سایز بوده و چند سایز لوله برق را تحت پوشش قرار می دهد. بست چنگالی گالوانیزه گرم مناسب جهت نگه داشتن لوله می باشد. همچنین بست چنگالی بر اساس استاندارد ISO و BS تولید می گردد.

 

خرید بست چنگالی

 

انتخاب ابعاد و اندازه بست چنگالی

بست‌ های چنگالی همچون انواع بست‌ ها در ابعاد استاندارد تولید می ‌شوند. انتخاب بست‌ هایی با قطر بیش از مقدار مورد نیاز، به دلیل امکان انباشت گرد و خاک و مواد خارجی در اطراف لوله ‌ها و کابل ‌ها، احتمال آسیب‌ دیدگی و بروز سانحه را افزایش می ‌دهد. در صورت تحمیل بار بیش از حد ظرفیت بست، احتمال شکستگی بست و آسیب دیدگی تأسیسات وجود خواهد داشت. در مورد بست ‌های چنگالی، به دلیل ساختار بست تا حدودی امکان مدیریت این موضوع بالاتر است و می‌توان ابعاد بست را دقیقا متناسب با ابعاد کابل ‌ها و لوله ‌ها تنظیم کرد. بست چنگالی درسايزهای مختلفی توليد ميشود و اين سايزها نيز توانايی مهار كابل های مختلفي را دارد.

سایز و ابعاد بست چنگالی:

  • بست چنگالي 8-12.
  • بست چنگالي 12-16.
  • بست چنگالي 16-20.
  • بست چنگالي18-24.
  • بست چنگالي 24-28.
  • بست چنگالي 28-32.
  • بست چنگالي 32-36.
  • بست چنگالي 36-40.
  • بست چنگالي 42-46.
  • بست چنگالی 48-52.

 

خرید ریل سینی کابل

 

مهمترین مزایای استفاده از بست چنگالی

حذف اقدامات غیر ایمنی مثل جوش کاری، حفاری، سوراخکاری. باز و بسته کردن سریع بست کمتر از 1 دقیقه. امکان دسترسی به مناطق زیرین سیستم جهت تغییرات احتمالی. صرفه جویی در وقت، سرمایه و حفظ ایمنی و سلامت کار.

ریل بست چنگالی و کاربرد آن در صنعت

ریل بست چنگالی نوعی ریل است که برای نگه داشتن لوله فولادی برق توسط بست های چنگالی از آن استفاده می شود. که ازجنس ورق فولادی تولید شده و در دو نوع گالوانیزه سرد و گرم با ضخامت ها مختلف از ۱ میلی متر تا ۳ میلی متر می باشند. بست های چنگالی وظیفه مهار کابل و لوله را دارند و دلیل استفاده از ریل بست چنگالی سینی کابل گالوانیزه و بست چنگالی سهولت در استفاده، تغییر و تعویض آسان تر میباشد. به طور معمول ریل چنگالی بدون سوراخ تولید شده اما در صورت درخواست مشتری با سوراخ نیز تولید می شود. فاصله بین پایین ریل و سوراخ اول در ریل بست چنگالی همیشه برابر است. ریل چنگالی به صورت مداوم دارای لبه یک سانتیمتری می باشد. که این ریل ها معمولا بصورت ۱ متری عرضه می گردند. از مهمترین مزایایی که برای این دسته از بست ها می توانیم بیان نماییم، دسترسی آسان به کابل ها پس از محکم شدن در محل مورد نظر است.

 

قیمت ریل و بست چنگالی

 

بست عایق دار چیست؟ و چه تفاوتی با بست عادی دارد؟

به طور کلی بست از جمله تجهیزات ساختمانی ایست که امروزه کاربرد بسیاری در تاسیسات مختلف به خصوص تاسیسات برقی دارد. بستهای عایق دار عمدتا به شکل دایره ای هستند و وظیفه دارند تا لوله های تاسیسات برقی، یا سایر تاسیسات را به دیوار یا سقف متصل کنند. بست های عایق دار در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

بست های عایق دار طراحیشان به گونه ای است که برای نگه داشتن لوله هایی با سطح مقطع گرد که در دمای بالا قرار دارند، مورد استفاده قرار بگیرند. این بست ها علاوه بر آنکه قادر به تحمل دماهای بالا هستند، فضای لازم را برای انبساط لوله ها در برابر درجه حرارت ایجاد می کنند. به این ترتیب به لوله ها فشار زیادی وارد نشده و طول عمر آن ها افزایش پیدا می کند.

تفاوت بست های معمولی و بست عایق دار در چیست؟

بست های معمولی که امروزه تولید می شوند، برای کاربرد های عادی مورد استفاده قرار میگیرند. همانطور که می دانید بست های موجود در بازار از جنس های گوناگونی ساخته می شوند، از قبیل استنلس استیل، گالوانیزه، پلاستیک و … . به طور کلی بست های فلزی مقاومت بیشتری نسبت به بست های پلاستیکی دارند و به این ترتیب می توانند به عنوان نگهدارنده لوله هایی با وزن بیشتر استفاده گردند.

اما این بست ها در برابر رطوبت مقاومت بسیار پایینی از خود نشان می دهند و در محیط های باز به سرعت دچار خوردگی شده و استحکام خود را از دست می دهند. در مقابل بست های عایق دار علاوه بر استحکام بالا، در برابر رطوبت از خود مقاومت بسیار نیز نشان میدهند. این بست ها عمدتا دارای یک حلقه فلزی هستند که از جنس های استنلس استیل و گالوانیزه ساخته میباشد. بر روی این حلقه فلزی، یک روکش پلاستیکی قرار دارد که از بست در برابر رطوبت و سایر عوامل شیمیایی که باعث ایجاد خوردگی در آن می شود، مراقبت می کند.

 

بست و ریل کابل

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.