پیدایش سینی های کابل سبب شده است که امروزه سبک جدیدی از سیم کشی و کابل کشی تاسیسات برقی به وجود آید.طراحی ایندسته از تجهیزات ساختمانی نیز سبب شده است که عمل انتقال حرارت بین سیم ها و کابل های موجود در تاسیسات برقی بهبودیابد.

از طرفی استفاده از سینی کابل ها سبب می شود که نصب و تعویض سیم ها و کابل ها راحت تر و سریع تر انجام شود. ایندسته از تجهیزات ساختمانی برای انکه بتوانند به خوبی از سیم ها و کابل ها محافظت کرده و مسیر های کابل کشی و سیم کشی تاسیسات برقی را حفظ کنند، نیاز به پایه نگهدارنده سینی کابل دارند.

بنابراین یکی از مهمترین نکات در اجرای پروژه ها، انتخاب سیستم نگهدارنده مناسب (من جمله ساپورت دیواری سینی کابل، پایه سینی کابل، ساپورت سقفی سینی کابل، براکت سینی کابل و…) می باشد که از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

کاربرد پایه سینی کابل علاوه بر دارابودن شکل ظاهری زیبا، از استحکام کافی نیز برخوردار است تا به مرور زمان سبب تغییر شکل سینی و نردبان کابل، ناشی از شرایط محیطی و اضافه شدن کابل در راستای توسعه احتمالی نگردد. بر این اساس طراحی و محاسبه سیستم نگهدارنده سینی و نردبان کابل براساس داده های خاص نظیر: تعداد کابل، نوع کابل،شرایط آب و هوایی، موقعیت سیستم و فضاهای موجود صورت میگیرد.

کاربرد ساپورت سقفی

کاربرد پایه نگهدارنده سینی کابل

پایه نگهدارنده سینی های کابل دیواری

یکی از انواع ساپورت تاسیساتی، ساپورت دیواری یا ساپورت T شکل است. در برخی از موارد، اجرا کننده تاسیسات برقی ساختمانی مستلزم است که مسیر سیم کشی و کابل کشی را در کنار دیوار ایجاد کند.

در چنین شرایطی برای نگه داشتن سینی برق، از ساپورت هایی استفاده میشود که از یک طرف به دیوار متصل شده و به خوبی سینی‌ها را نگه می دارد. کاربرد پایه سینی کابل از جمله ساپورت های دیواری به گونه ای است که از یک طرف به واسطه پیچ و مهره به دیوار متصل شده و سینی برق روی آن قرار میگیرد.

پایه نگهدارنده سینی های U شکل

(که خود به دو نوع با آویز راد و آویز پروفیل تقسیم میشود)

به طور کلی اکثر مسیرهای کابل کشی و سیم کشی تاسیسات برقی ساختمان ها، از دیوارها فاصله داشته و عمدتا برای نگهداشتن آن ها از ساپورت های سقفی استفاده می شود.که ساپورت سقفی U شکل با آویز راد به واسطه دو پیچ متری به سقف متصل می شود. که این مدل نگهدارنده سینی کابل Uشکل قادر به تحمل وزن زیاد نیست و عمدتا برای کابل هایی با مقطع کوچک و سیم ها استفاده می شود.

ساپورت سقفی U شکل با آویز پروفیل زمانی مورد استفاده قرار میگیرد، که کابل ها و سیم های قرار گرفته روی سینی برق،مقطع بزرگی داشته باشند. این دسته از ساپورت های سقفی از طریق پروفیل های فولادی و پایه مخصوص به سقف متصل میگردند. پایه های فولادی به سطح مقطع مشخص به گونه ای طراحی شده اند که وزن بیشتری را نسبت به پیچ های متری تحمل کنند. عموما ابعاد و ضخامت آویز های پروفیلی متناسب با وزن کابل ها و سیم ها و همچنین سازه سینی‌ها تعیین می گردد.

پایه نگهدارنده سینی کابل

پایه نگهدارنده سینی برق L شکل

این نوع از پایه نگهدارنده سینی کابل به دو صورت دیواری و سقفی در بازار به فروش میرسند. ساپورت های سینی برق L شکل سقفی عمدتا از قطعه مجزا تشکیل شده است. قطعه اول، ورقی است که پروفیل عمودی را به سقف متصل می کند و قطعه دوم همان قسمتی است که سینی روی آن قرار می گیرد. از آنجایی که در ساختار این دسته از ساپورت های سینی، از پروفیل ها استفاده می شود، قادر به تحمل وزن زیاد هستند.

پایه نگهدارنده سینی های چند طبقه ای

از این نوع پایه نگهدارنده، در صورتی که حجم کابل ها و سیم های موجود در یک مسیر مشخص زیاد باشد و امکان استفاده از سینی های کابل با عرض زیاد وجود نداشته باشد استفاده میشود بدین صورت که آنها را به صورت چند طبقه روی همقرار میدهند. عمدتا ساپورت هایی که وظیفه نگهداری این سینی ها را بر عهده دارند، از ارتفاع و قدرت تحمل مناسبی برخوردار هستند.

کاربرد ساپورت سینی کابل

متریال به کار رفته در این نوع تجهیزات چیست؟

به طور کلی متریالی که در تجهیزات سینی کابل مورد استفاده قرار می گیرد، همان متریالی است که در ساخت سینی برق استفاده میشود. چرا که استحکام سینی‌ها مورد استفاده در تاسیسات برقی ساختمان ها و یا صنایع باید بالا باشد، به همین دلیل ورق استفاده شده در این تجهیزات را نیز ورق فولادی در نظر می گیرند.

این ورق ها به طور ذاتی در برابر فشارها و بارهای خارجی از خود مقاومت نشان داده و به این ترتیب وزن کابل هایی با مقطع زیاد را تحمل می کنند. که مهمترین و مفید ترین روش برای بالا بردن سطح استحکام تجهیزات، گالوانیزه کردن ورق هایی است که در ساختار سینی های کابل و تجهیزات وابسته به آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعه مقاله زانویی سینی کابل چیست و کاربرد آن؟ از سایت کرمان نیرو

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.